Selasa, 19 Februari 2013

Penangan Temuduga SPP

Lagi 2 minggu nak pegi interview SPP kat Putrjaya

Aku pun da sibuk mencari dokumen2 yang perlu

Sume cukup..alamak sijil kelahiran lak tertinggal kat kampung...

Takpe la bole suh mak tolong poskan...

Sementara tunggu nasi masak aku pun menyorok kat bilik nak susun sijil2 yang berkaitan

Tak leh buat kerja depan si kecik tu..habis bersepah sijil2 aku nanti dikerjakannya

Aku masak nasi pakai dapur gas je..masak satu pot je..kdg2 abis..kdg2 tak cukup

Almaklumlah makan berdua je ngan si kecik tu..

Ayah dia dok Sabah lagi...3 minggu lagi baru balik

So sekali sekala aku akan keluar bilik menjenguk aktiviti si kecik tu

Takut gak tinggal kan dia sesorang kat depan tu

Aku tgk kat ruang tamu dia xde..mana pulak si kecik ni pergi

Aku pun pegi ke dapur nampak dia tercegat depan peti sejuk

Berdiri tegak je..mata dok tenung dapur gas...aku pun jengah ler ke dapur gas...

Ya Allah...api gas sudah jadi besar la....macam nak goreng pisang goreng

Budak kecik ni la punye keje....cepat2 aku kecik kan api semula

Tadi masa aku tinggal kan nasi tu da nak kering..so aku buka api paling kecik je

Tapi skang api sangat la besar...pandai betul anak aku ni tau...

Dia da makin tinggi....dapur kat RKTLDM ni plak memang patern rendah je

Agak mudah la kalo budak umo 6 ke 7 tahun nak goreng telo..

Aku pun buka la tudung periuk....dan ini la pemandangannya


Abis hangus nasi aku...dah la ni beras yang terakhir

Terpaksa la beli gak beras petang ni..aku rancang nasi ni cukup smpi ke petang

So, beli beras esok je la..tapi nasi ni ckp ntok mkn sorang je tengah ari ni

Faris makan kongsi ngan ibu ye..

Ha ni la nasi ntok kami berdua..bubuh sup banyak2 baru cepat kenyang

Lauk sup ikan..sedap tau (puji diri)..nyum..nyum..
Pengajaran ntok aku..pasni jangan tinggalkan anak lagi kalo dapur gas sedang di gunakan

So pada kaum2 ibu dan bapa yang kat rumahnya dapur rendah cam aku ni

Berjaga-jaga lah ye...

Tiada ulasan: