Khamis, 22 Mac 2012

Kenapa Saya Bersalin Awal?

Kenapa ye???

Aku pun asik tercari-cari kenapa aku bole bersalin awal

Baru 33 minggu baby dah nak kuar lak...

Punya la kurang bijak..aku dok menahan sakit je satu malam tu sampai ke pagi

Pepagi pergi hospital terus masuk labour room sebab dah bukak 7 cm


Orang selalu tanya aku "bersalin awal... operate ke?"

"Taklah normal"

"Pelik je..selalu orang operate je kalau bersalin awal"

Sebelum ni aku tak kisah pun..tapi bila orang selalu komen camtu

Aku pun jadi curious nape aku bole rasa sakit nak bersalin awal

Selepas dok survey google aku jumpa ni

Wanita Yang Berisiko Adalah Seperti Berikut :

1. Sejarah kelahiran pra matang terdahulu. Jadi ibu berisiko tiga kali ganda akan melahirkan bayi pra matang lagi. (Aku first time bersalin..so ni bukan puncanya..tp tkt gak pasni kena lg)

2. Hamil kembar. (Sorang je hero yang keluar..he3..)

3. Kelainan pada uterus dan servik (cervical incompetence). (Rasa takde kot..aku ok je)

4. Jangkitan pada buah pinggang dan pundi kencing. (doktor suspek aku ada ni..tapi pas cek takde pun)

5. Jangkitan pada tempat dan air kencing, vagina. (dah baca artikel xde pun yg berkaitan....)

6. Disebabkan oleh penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, buah pinggang atau diabetis. (takde)

7. Mengandung dengan satu fetus selepas rawatan in vitro fertilization (IVF). (tak kot)

8. Gaya hidup negatif seperti merokok, mengambil alkohol dan dadah. (tidak sama sekali)

9. Tekanan paras paling tinggi. (tak jugak)

10. Sosio ekonomi rendah. (sederhana je)



2 ulasan:

KenariPutih berkata...

hihi.mcm2 le kan. tp 1 pon takder dgn awk. my relative dia anak 1st dia besali 8 bulan, normal. anak 2d, kluar cukup bulan, dan 2nd child dia tu mmg xsabar nak keluar, xsmp 15 minit kat bour room dia slamat kluar tgk dunia ni. :)

syifa berkata...

a'ah..satu pun xde..x tahu lg ape puncanya..thanks for the sharing..