CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ahad, 2 Jun 2013

Review Krim Garnier Light Complete

Assalamualaikum semua

Lama betul aku tak update blog ni

Malas sangat nak menaip

Tetiba hari ni rasa nak wat review krim garnier yang aku beli 2 minggu lepas

Masa hari ibu tu aku pegi Giant Manjung ngan en suami & Faris

Tak sangka lak dapat adiah hari ibu(beg isi tupperware,100 plus,keropok & pinggan kaca)

Giant ada buat sambutan hari ibu..dapat kek free lagi..sedap gak kek tu

Pas makan kek aku terus masuk guardian...misi mencari krim muka dimulakan

Sume krim aku belek..akhirnya aku pilih krim garnier light complete

Aku pun tak tahu nape aku pilih krim garnier ni

Sebenarnye aku dah pening nak pilih yang mana

Suami aku pun bergurau" pilih garnier je la, nanti lawa macam lisa surihani"

Aku pun ok je la..malas nak pikir banyak...bayar kat kaunter dengan harga RM16.75

Petang tu lepas mandi aku dah mula pakai...lepas cuci muka aku terus pakai krim garnier

Hari ni da genap 2 minggu aku pakai krim garnier light complete ni

Komen aku? Nampak perubahan yang positif pada kulit muka aku

Aku perasan bintik hitam da makin kurang la..sebelum ni walau aku da guna scrub pun bintik hitam masih ada..

Liang pori pun makin kecil...tapi masih nampak lagi la..takde la terus hilang..ni la masalh besar aku mengalami liang pori yang besar...kulit aku normal je takde masalah jerawat..

Selain tu,paling ketara kulit aku nampak makin bermaya ..sebelum ni kulit aku kusam dan kering je

Kalo nak kata makin cerah tu aku tak perasan la pulak..cuma aku rasa kulit aku makin berseri la tak malap je

Setakat 2 minggu ni je la hasil yang aku dapat kongsikan

Aku rasa kena tunggu sebulan lagi untuk tengok  hasil kulit yang lebih memuaskan

Ape-ape pun selama 2 minggu ni krim garnier ni da menunjukkan kesan positif yang memberi semangat untuk aku rajin jaga muka

Isnin, 8 April 2013

Petua Haluskan Kulit

1. Campurkan 2 sudu madu dengan putih telo. Lumurkan pada muka dan biarkan sehingga kering. Cuci dengan air panas suam dan keringkan dengan tuala bersih.

2. Campurkan kuning telo dengan minyak zaitun. Biarkan selama 3 jam pada muka. Bersihkan dengan air suam diikuti ketulan ais perlahan-lahan.

3. Bancuh 3 sudu tepung beras dengan air suam tapi jangan terlalu pekat. Sapu pada muka dan biar kering. Bersihkan..




Rabu, 13 Mac 2013

Naik Bas Bersama Si Kecik

Akhirnya siap juga dokumen-dokumen yang diperlukan

Semua dah disahkan..aku ngan Faris menapak dari Blok A7 pergi sekolah

Berpeluh dibuatnya sebab salah sekolah

Ada ke patut en suami bagi direction salah..berwap cermin mata aku dibuatnya

Ari Selasa 5 mac kitorang bersiap untuk ke puchong

Tiket ntok ke KL pun member suami aku dah belikan

So dia juga akan tolong hantar aku dengan si kecik ke stesen bas

Ambik gambar jap sebelum keluar rumah...

Dugaan datang lagi..tiket aku kol 11pagi..kol 10.30 dah tercongok kat stesen bas

Tapi bas rosak pulak...terpaksa tunggu bas kol 12...

Si kecik tu mula la meragam je sebab dah terlebih waktu tido dia..selalu kol 10 pagi dia da tido

Bila naik bas mula la dia buat perangai..tak nak tido nak berjalan dalam bas tu..geram tol aku

Tak dapat berjalan mula la dia melalak..sampai 3 jam dia buat perangai..aku rasa mesti orang dalam bas tu stress je kan dengar Faris melalak...sabo je la...

Satu jam lagi nak sampai, baru la dia tido...kitorang dok kat single sit

Bas dah sampai Puduraya pun Faris masih tido..terpaksa la kejut kan dia

Aduhai berat tol bawa file folder ni, kasut lagi,baju x bawa banyak pun, tapi kena dukung si kecik ni lak sebab dia mamai lagi...

Aku lepak jap kat Puduraya tu belikan Faris susu ngan roti...pastu terus menapak ke Plaza Rakyat

Sampai kat TBS baru la si kecik tu ok sikit..dah hilang mamai dia..laju je jalan macam tahu je jalan..

Tengok la tu...siap ada penyambut tetamu lagi kat pintu tu


Dalam 10 minit menunggu mak ngah Faris pun sampai untuk jemput kitorang

Hari Khamis Faris ikut ibu pegi Putrajaya pulak..ibu ada interview kat SPP

Sian Faris asik berjalan je..waktu tido pun terganggu..makan pun tak berapa selera

Hari Jumaat kami gerak balik pulak

Tiket kol 12 tengah ari...sebelum naik bas wajib beli makanan

4 jam perjalanan tau..kebulur pulak si kecik tu nanti

Sebelum naik bas dia da sibuk nak makan roti

kali ni faris ok sikit..duduk kat couple sit paling depan sekali..luas la mata dia tengok depan tu

Agaknye dah kenyang makan roti terus dia tertido...senang sikit aku nak relax2

Kol 5 baru sampai Lumut..ayah faris datang jemput sebab dia da sampai lumut dulu kol 2petang

Akhirnya selesai sudah perjalanan  kami

Alhamdulillah




Ahad, 24 Februari 2013

Stressnye Ibu Faris

Anak aku baru 1 tahun 7 bulan.....Tapi da kena marah dengan ibu dia

Sian dia kena lepuk sebab tak nak tido (lepas lepuk dia ,aku rasa nyesal lak)

Penat ibu enjut buai dia sampai 1 jam.Padahal mata dia da kuyu....Tapi dia melawan mata ngantuk dia tu

Dia gosok2 mata dia..dia pejam celik pejam celik..geram je aku tengok dia

Lagi geram bila dah 1 jam mata dia kuyu macam tu jgak..tak lelap..

Geram tak boleh tahan lagi..aku marah dia lepuk kat punggung dia yg pakai pampers tu dan blah je

Aku baring kat bilik..cuba tenang kan diri...Pastu pandai2 le si kecik tu turun buai dan cari aku kat bilik...

Dia pun naik atas katil peluk aku..sian anak ibu...aku pun peluk dia..cium pipi dia..maaf ye sayang ibu..

Sejak akhir-akhir ni perasaan marah aku melampau-lampau rasanye...Mungkin stress yang banyak sangat

Sepatutnya suami aku da blik dari belayar kat Sabah pada 20hb 2 ari tu..

Tapi disebabkan kes kumpulan bersenjata Filipina kat Lahad Datu tu dia kena tangguh lagi 3 minggu

Aaahhhh stress tol aku...kitorang da plan nak bawa Faris pegi Pangkor lepas dia balik belayar

Tapi terpaksa tangguh...x pe la boleh sabo lagi

Tapi aku jadi makin stress bila kena pergi interview kat SPP 7 Mac ni

Kenapa aku stress? Sebab suami aku x balik lagi..aku kena uruskan sume sendiri (nak wat salinan sijil,nak cop salinan, nak pegi Putrajaya nek bas ngan Faris)

Aku terpaksa jalan kaki pergi kedai potostat kat Pernama...jalan kaki tu biasa je bukan jauh sangat pun

Yang menambah kan stress aku adalahh lif x bole pakai

Dah la aku dok tingkat 6...terpaksa lak dukung si kecik tu turun naik tangga setiap kali keluar

Kol 2 petang, panas-panas lagi tu terpaksa berjalan cari kedai fotostat..sebab petang asik ujan je kat sini

Pastu ari isnin ni kena menapak lak pergi SMK TLDM nak minta pengesahan sijil..

Kenapa tak bawa keta? Saya tak pandai drive la.. :(

Hari tu tengah masak nasi gas pulak abis...tipon orang gas suh anta tong gas dia kata camni

"Kalo akak bagi saya 50 pun saya x anta sampai atas..lif rosak kak"

Ok fine...perasaan aku masa tu memang tertekan..suami aku xde..tak kan aku lak nak angkut tong gas tu

Nak mesej suami pun kejap dapat kejap x dpt..tunggu je la dia mesej dulu baru dapat nak ngadu

Nasib baik besoknye tu dia mesej....pastu en suami tipon kawan dia minta tolong angkat kan tong gas

Emosi aku jadi tak stabil sejak suami aku terpaksa tangguhkan tarikh dia pulang belayar tu

Bile suami call atau mesej mesti tiba2 ada saja benda tak kena..mula la aku merajuk

Bile dah banyak sangat kebengangngan yang aku rasa..Faris x nak tido pun aku naik angin

Kehidupan aku sejak kahwin sampai sekarang macam ni la..tak pernah dapat duduk sebumbung dengan suami

Dulu lepas kahwin aku dok asrama....pas dapat anak, aku masih dok asrama,anak dok kampung, suami dok lumut sorang..dah abis belajar aku dok lumut berdua ngan anak,ayahnye plak dok klang sebab jeti lumut nak renovate...

Harap2 lepas jeti kat Lumut ni da siap dapat la kami duduk sebumbung anak beranak

Ya Allah kuatkan lah iman aku ni supaya aku dapat kawal kemarahan aku

Semoga semua dugaan yang aku tempuhi ni dapat menghapuskan dosa-dosa aku...Aminnn

Selasa, 19 Februari 2013

Penangan Temuduga SPP

Lagi 2 minggu nak pegi interview SPP kat Putrjaya

Aku pun da sibuk mencari dokumen2 yang perlu

Sume cukup..alamak sijil kelahiran lak tertinggal kat kampung...

Takpe la bole suh mak tolong poskan...

Sementara tunggu nasi masak aku pun menyorok kat bilik nak susun sijil2 yang berkaitan

Tak leh buat kerja depan si kecik tu..habis bersepah sijil2 aku nanti dikerjakannya

Aku masak nasi pakai dapur gas je..masak satu pot je..kdg2 abis..kdg2 tak cukup

Almaklumlah makan berdua je ngan si kecik tu..

Ayah dia dok Sabah lagi...3 minggu lagi baru balik

So sekali sekala aku akan keluar bilik menjenguk aktiviti si kecik tu

Takut gak tinggal kan dia sesorang kat depan tu

Aku tgk kat ruang tamu dia xde..mana pulak si kecik ni pergi

Aku pun pegi ke dapur nampak dia tercegat depan peti sejuk

Berdiri tegak je..mata dok tenung dapur gas...aku pun jengah ler ke dapur gas...

Ya Allah...api gas sudah jadi besar la....macam nak goreng pisang goreng

Budak kecik ni la punye keje....cepat2 aku kecik kan api semula

Tadi masa aku tinggal kan nasi tu da nak kering..so aku buka api paling kecik je

Tapi skang api sangat la besar...pandai betul anak aku ni tau...

Dia da makin tinggi....dapur kat RKTLDM ni plak memang patern rendah je

Agak mudah la kalo budak umo 6 ke 7 tahun nak goreng telo..

Aku pun buka la tudung periuk....dan ini la pemandangannya


Abis hangus nasi aku...dah la ni beras yang terakhir

Terpaksa la beli gak beras petang ni..aku rancang nasi ni cukup smpi ke petang

So, beli beras esok je la..tapi nasi ni ckp ntok mkn sorang je tengah ari ni

Faris makan kongsi ngan ibu ye..

Ha ni la nasi ntok kami berdua..bubuh sup banyak2 baru cepat kenyang

Lauk sup ikan..sedap tau (puji diri)..nyum..nyum..
Pengajaran ntok aku..pasni jangan tinggalkan anak lagi kalo dapur gas sedang di gunakan

So pada kaum2 ibu dan bapa yang kat rumahnya dapur rendah cam aku ni

Berjaga-jaga lah ye...

Khamis, 31 Januari 2013

Bengkak Kaki

Bengkak kaki semasa hamil perkara normal yang akan berlaku

Selalunya berlaku pada akhir trimester

Bagaimana boleh berlaku?

Maaf la panjang sangat nak taip sebabnya berlaku

Aku cuma nak kongsi kaedah atasi bengkak kaki

Caranya kita cuma perlu lakukan beberapa latihan

1 - ANKLE PUMP
Dekatkan badan badan tangga. Pegang tangga dengan tangan. Berdiri dengan tapak kaki yang diletakkan pada tepi tangga paling rendah. Kemudian turunkan tumit. Secara perlahan angkat tumit hingga posisi menjinjit. Lakukan 2 pusingan yang mana setiapnya diulang 20 kali.

2 - TOE CIRCLE
Duduk di kerusi, angkat satu kaki dan gerakkan jari kaki seolah menulis huruf A hingga Z.

3 - TOWEL SCRUNCHES
Duduk di kerusi, bentangkan tuala kecil di atas lantai yang hadapan kerusi. Ambil tuala kecil dengan jari kaki dan gerakkan mendekati anda. Lakukan sebanyak 4 pusingan.

Sebaik sahaja selesai lakukan senaman-senaman ini, naikkan kaki ke atas sofa dan minta suami urut....

SELAMAT MENCUBA

Sabtu, 8 Disember 2012

Ketahui Sikap Isteri Yang Suami Tak Suka

1- Bergaya Keterlaluan
Majoriti suami suka isteri nampak cantik bergaya. Tapi jangan melampau sampai beli pakaian, alat mekap dan aksesori yang suami tak mampu kan...Tu yang suami kurang gemar tu...Lebih baik ikut kemampuan tapi masih sedap mata memandang.

2- Suka Mengumpat
Islam sendiri melarang umatnya mengumpat. Sibuk dok ngumpat nasi pun tak masak lagi...

3- Menganggap Diri Serba Kekurangan
Kalo asyik mengeluh tentang kekurangan diri depan suami lama-lama dia pun bosan. Mungkin boleh jadi pertengkaran. Lebih baik kita perbaiki kelemahan diri dan tumpukan pada kelebihan yang kita ada.

4- Shoping Lama Sangat
Para isteri memang suka bershoping sampai berjam-jam..termasuklah tuan punye blog ni..best la dapat cuci mata tengok barang walaupun tak dapat belikan...Tapi para suami ni sakit hati tengok kita belek barang lama-lama sangat...Shoping sorang-sorang atau dengan member ok kot..minta la izin suami dulu.

5- Melenting Bila Dikritik
Ramai isteri melenting atau merajuk bila kena kritik oleh suami. Cuba kita terima kritikan itu dari sudut positif. Dan jangan sesekali fikir kritikan itu tanda suami tidak sayang kita lagi.