Jumaat, 25 April 2014

PENGALAMAN BERSALIN ANAK KEDUA

Bersawang dah blog ni..lama sangat tak update kan...

Arini aku rasa rajin sikit nak update..nak cerita pasal pengalaman bersalin my second son

Due date aku 6 March 2014...tapi bersalin 5.18 pagi pada 1 March 2014

Anak kedua ni rasa sakit nak bersalin tu sekejap je tak macam masa bersalin yang sulung

Masa bersalinkan yang sulung, aku sakit 2 hari .. petang hari jumaat mula rasa sakit sampai pukul 12 malam. Pastu hari sabtu pukul 9 malam sakit sampai ke pagi dan bersalin hari Ahad jam 9 pagi..Yang sulung ni aku bersalin awal..baru 33 minggu dah nak keluar..Alhamdulillah anak sihat takde masalah.

Anak kedua aku rasa sakit masa tengah tido...aku tak perasan lah jam berapa aku mula sakit sebab mengantuk

Pastu jam 1 pagi tu aku bangun tengok jam...aku kira rasa sakit setiap 15 minit..so aku sambung lelap walaupun tak lena

Pastu jam 2 pagi aku dah tak tahan..rasa sakit makin pendek...aku kira dah 5 minit kerap rasa sakit... aku pun terus mandi dan kemas barang yang perlu...lepas mandi terus pakai pad takut keluar darah nanti

Sebelum kejut suami aku cek pad ada tanda merah sikit je...warna merah cair tak berapa pekat

En suami mengelabah bila aku kejut bagi tahu dah rasa sakit kuat..then terus pergi Hospital Jempol.

Perjalanan dari rumah mertua ngan hospital dalam 5 minit je..Aku dok rumah mak mertua masa ni..memang rancang nak bersalin sini..

Sampai hospital terus daftar dan nurse suruh tukar baju...nurse pasang ctg scan kat perut aku nak cek jantung baby...aduh tak selesanya ada benda tu kat perut, dah la tengah sakit ni...aku baring mengiring sambil menahan kesakitan kontraksi..nurse pulak sibuk suruh baring telentang..

Tak lama pastu doktor datang cek bukaan..dah 5 cm

Kat Hospital Jempol masa tu aku sorang je yang nak bersalin...almaklumlah hospital ni baru lagi..doktor pakar pun takde..kalau sesiapa yang bersalin anak sulung diaorang hantar ke Pilah..yang ada kes pun hantar ke Pilah...oleh sebab itu baru bukak 5 cm pun aku dah kena masuk labour room..

Rasanya jam 4.00 pagi aku masuk labour room. Masa dok dalam labour room tu rasa sakit makin menjadi..aduh tak tahan nye..dalam hati menjerit "cepat lah bukak 10 cm"..

Aku tak ingat jam pukul berapa dah...tiba-tiba lak rasa sakit pinggang..tak tahan betul rasanya..aku mengadu dekat nurse, dia pun baik hati tolong urutkan pinggang aku..lega sikit la ada orang urut walaupun rasa sakit tak hilang...

Bukaan dah 7cm...aku masih baring mengiring dok tahan sakit..dari ngiring belah kanan beralih belah kiri...

2 3 kali aku tanya nurse lambat lagi ke nak buka 10 cm ni..he3...

Pastu nurse pun masukkan air untuk cepatkan bukaan...kaki aku menggeletar sebab sejuk sangat rasanya dok dalam labour room tu..

Tak lama lepas tu bukaan dah 10 cm...nurse suruh angkat kaki sedia untuk meneran...suami aku pun dipanggil masuk..

En suami tolong angkat kepala dan pegang lutut supaya masa meneran nanti tak angkat punggung...

Bila rasa nak teran je baru aku teran...lepas dah keluar kepala tu rasa nak teran tu lambat lak datang..nurse pulak  sibuk suruh teran...sabor la nurse...sebab aku ada baca kalau kita teran waktu tak rasa sakit nanti koyak banyak..

Bila datang lagi rasa nak teran aku teran sedaya yang boleh sebab aku rasa bahu baby macam lebar je....akhirnya baby selamat keluar pada jam 5.18 pagi 1 March 2014..

Aku pandang baby aku..boy lagi..betullah seperti dalam scan...nurse sibuk potong tali pusat dan keluar kan air dari mulut dan hidung baby..uwaaa...babyku menangis...

Oh ye..kalau korang nak tahu cuma 2 orang nurse terlatih je yang sambut kelahiran baby aku tu..Oopss termasuk la suami aku disisi he3..

Alhamdulillah la memang diaorang tu berpengalaman dan baik hati...sepanjang aku nak bersalin tu derang layan baik je..

Lepas baby dah keluar tu terus je nurse letakkan baby atas badan aku...alala tomelnye anak ibu...

Sambil tu nurse cek luka aku...Alhamdulillah tak perlu jahit..aku pun tak sangka gak..maybe sebab suami ada kat sebelah kot..Terima Kasih abang tolong pegang lutut dan kepala ayang..

Lepastu nurse amik semula baby bersihkan dan timbang...3.2kg oohhh semangat jugak anak ibu..dulu abang dia 1.9kg je..tapi kena jahit sikit..he3...

Tu la serba sedikit cerita pengalaman bersalin anak kedua ni..aku pun tak larat nak taip panjang-panjang lagi..

Terima kasih kerana sudi membaca ye..




Tiada ulasan: