Selasa, 21 September 2010

Aktiviti Raya

Tahun ni raya rasa tak meriah je
Sebab dah kurang seorang ahli keluarga kitorang
Semoga roh adikku bahagia je hendaknye

Buat kueh tahun ni sume tak menjadi
Mak goreng kacang, jadi hitam
Tapi bole lah makan lagi cume rasa hangus sikit
Tempeyek lak keras dan tebal
Muruku pun tak berape sedap
Aku lak konon2 nak wat kerepek bawang
Tak jadi lak
Tapi ok la rasanye..cume rupe je yg tak senonoh
Kueh ros je yang ok kot

6 hari sebelum raya aku dah balik kg
So, aktiviti sblum raya tu
Aku lah yang menggoreng kueh2 raya
Mak aku tukang adun je
Ada gak yang aku adun sendiri
Siang wat kueh
Malam lak aku menganyam bakul telo

Raya pertama lepas ziarah kubur
Aku pegi beraya umah atuk ngan mak long kat belakang umah je
Pastu dok umah tgk TV
Biasalah raya pertama ramai org dtg beraya kan
So, aku asik lah ke dapur wat air, cuci pgn mangkuk

Raya kedua sedara mara dtg beraya umah kitorang
Tunang aku lak sampai umah petang tu
Sian dia raya pertama sambut kat kem je
So raya ke-2 dari tempat keje dia terus pegi umah aku
Kol 6 lebih dia gerak balik umah lak
Perjalanan dari umah aku ke umah dia 1 jam je..

Raya ke-3 kitorang pegi balik Melaka umah mak itam
Tak sempat nak beraya pegi umah member kat Melaka
Sedihnye....
Tengah ari pegi Telok Mas, sepupu tunang aku wat majlis tunang
Dah kol 4 lebih baru pegi MP nak cari barang ntok hantaran
Cadangnye tunang aku tido umah mak itam aku
Tapi dia kata segan lak
Dia ajak balik umah dia
lagipun besok kitorang nak pegi Muadzam
Amik borang nikah
So aku pun setuju, dengan kebenaran mak aku

Raya ke-4 dari umah tunang aku terus pegi Muadzam
Amik borang..kerani tu terang kan lah apa yang patutkan
Borang free je rupenye..
Pastu terus pegi Hospital Muadzam lak
Nak wat HIV test..sekejap je prosedurnye
Kena bayar sehinggit je
Lagipun kitorang je yang ada kat situ
Tak yah nak tunggu lama2
Pastu terus balik umah aku
En tunang lak balik umah dia malam tu

Raya ke-5 keluarga tunang aku dtg beraya
So masak ler ape yg patut

Raya ke-6 ngan ke-7 aku dok mengecat bakul je
Tunang aku datang petang raya ke-7 tu
Aku suh dia tlg cat bakul sekali
Akhirnye siap gak keje mngecat bakul
En tunang tido umah aku malam tu

Keesokannye, raya ke-8 lepas solat Jumaat
Aku ikut dia balik umah lak
Sebab ari sabtu dia nak anta aku balik KL
So bertolak dari umah dia je la
Sebelum balik Serting singgah Keratong dulu
Kitorang pegi kedai mak andam
Dah settle pasal mak andam
Pegi lak umah mak cik sewa khemah
Sambil bincang pasal khemah kitorang
Beraya la kat umah dia
Settle pasal khemah terus gerak balik
Sampai umah tunang amik mak dia
Terus pegi Hospital K. Pilah
Sebab adik dia kene tahan wad
So, kitorang agak terkejar2 la takut masa melawat dah abis

Raya ke-9 aku tolong ngemas apa yg patut kat
Umah tunang aku tu..tolong nyapu sampah
Tolong masak..eh bukan..tlg kacau je
Pas makan tengah ari terus gerak balik KL

Kesimpulannye..tahun ni aku tak
Beraya umah member pun..sedih la
Duet raya pun takde..

Tiada ulasan: