Isnin, 28 Jun 2010

Angkat Mengangkat

Aku dah hampir 12 tahun hidup kat asrama
Macam2 perangai aku jumpa
Banyak asam, banyak ragam

First life dok hostel start masa sekolah menengah
Budaya angkat mengangkat
Ni memang biasala berlaku kat sekolah
Masa sekolah rendah pun aku dah de akak angkat
Tapi aku selalu tertanya2
Apekah benefitnye ada akak angkat ni?
Setakat nak bangga diri je kot
Kononye derang ada akak atau adik angkat yang comel..

Masuk sekolah menengah lagi la dahsyat
Masing2 nak amik adik angkat
Setiap orang mesti ada adik angkat ni
Sape2 yang comel cam aku
Memang ada je dok usha
Aku ni kira cute la jugak
Perasan cikit jer
He...he...
Lawak je jawapan aku bila
Derang tanya
"Nak tak jadi adik angkat akak?"
Aku lak dengan selambanya cakap
"Tak nak lah..mak tak kasi"

Malas dah nak berakak angkat ni
Takde ape pun faedahnye
Sebab selalunya kalau ada problem
Aku prefer minta tolong kawan
Lagi satu selalunye sape yang ada adik angkat ni
Derang boleh ler buli adik angkat suruh wat keje
Suruh basuh baju ke
Amikkan makanan tengah ari ke
Nak pinjam barang ke
Nak pinjam duet pun ade
Ape2 jela...

Bila aku dah jadi senior kat hostel
Takde lah nak amik adik angkat pun
Sebab adik pun dah ramai
Tak terlayan dah..

Tapi tiap individu
Ada pendapat masing2 kan
Ada yang mendapat benefit dari hubungan angkat mengangkat ni
Tapi ada jugak terikut2 dengan budaya

Tiada ulasan: