Isnin, 20 Julai 2009

Life Journey 1


Dari kecik aku memang berangan nak masuk Universiti. So, lepas SPM aku pun isi borang UPU. First, choice aku Tesl..hu..hu.. ntah nape aku pilih Tesl pun aku tak paham. English dah lah teruk tahap cipan. Ada hati nak ngajo orang english lak hek...
Agakny sebab aku nak jadi cikgu, bab tulah aku pilih course tu... Masa tu aku tak tahu cane nak mohon maktab. Yelah anak first. Takde sape nak dirujuk..... Disamping tu aku apply gak Politeknik. Mana tahu kot2 tak dapat masuk Universiti(memang tak dapat pun). Aku tak nak masuk form six...bosan ar pakai baju uniform sekolah....
Lebih kurang 4 bulan kot aku dok tunggu jawapan....memang sah aku tak dapat panggilan ke mana2 IPTA...huah...huah....sedehnye....Nasib baik lak aku dapat panggilan politeknik. Aku dapat tawaran Diploma perakaunan kat politeknik Merlimau.... Aku pilih kos ni sebab berharap sangat supaya dapat masuk politeknik merlimau. Sebab nilah politeknik yang terdekat yang family aku bole hantar. Lagipun kat melaka. Bole tanya sedare aku katne kan. Kalo dapat kat penang ke terengganu ke pening kepale nak cari jalan. Sape yang pening???? Mak bapak aku jugak yang pening.....
Actually walaupun aku amik science stream masa SPM tapi hakikatnya aku minat nak sambung diploma elektrik ke ict ke....tapi disebabkan tak nak berhadapan dengan risiko dicampak ke negeri yang jauh2 aku pun ikut je cadangan mak aku amik kos akaun tu.... Lagipun kos elektrik mesti ramai lelaki kan... mesti budak pompuan dua tiga kerat je...Aku tak selesa lah nak bekerjasama ngan budak laki...
Rupa2nye Politeknik Merlimau tu baru je dibuka and aku merupakan 2nd batch.... kelas aku sememangnye dipenuhi oleh kaum hawa iaitu seramai 23 kot....budak laki ada la 9 orang je...
Tamat je study kat politeknik aku jadi cikgu ganti jap pastu keje as pegawai pemasaran jap tiba2 dah masuk universiti....yeah dapat gak masuk...
Lambat gak aku masuk universiti. Sebab aku tamat bulan Jun 2006. So, aku online UPU untuk tahun depannye lah. Lebih kurang 12 bulan dari tarikh keluar politeknik, aku sambung kat UIA lak...
Agak2 korang aku amik kos pe???? Adakah aku sambung degree akaun atau amik ICT seperti yang aku idamkan???
Terimalah hakikat..apa yang kite idamkan atau impikan tak semestinye tercapai. Aku mohon kos pendidikan matematik atau akaun kat UUM ngan UKM. Tapi aku dapat kos pendidikan kaunseling kat UIA. Tak termasuk langsung dalam senarai yang aku pilih tu... tapi dah ni rezeki aku....
Bila aku dapat tahu je(Mas bagitahu pastu aku cek pakai SMS)...aku diam2 je tak nak bagi tahu mak aku...sebab aku cadang tak nak pegi...yelah aku dah lah tak minat kaunseling ni....tapi mak aku lak tipon tanya...
Mak: ”Keputusan UPU dah kuar kan. Cane???? Dapat tak???”
Aku: “A’ah kuar dah....”
Mak: “Ha dapat tak?”
Aku: “Dapat”
Mak: “Alhamdulillah....bila kena pegi? Dapat katne? Bila nak balik uma?”
Mendengarkan suara mak aku,, terus aku lemah....tak sanggup nak kecewa kan hati dia yang tengah berbunga bila tahu aku dapat masuk universiti. Fikir punye fikir....aku rasa baik aku terima jelah tawaran tu..aku nak tunggu bila lagi...tak kan nak tunggu lagi...tua dah aku ha...tapi masa tu baru umur 22...he..he...
So aku benti kerja and terus balik umah...dalam masa seminggu tu aku uruskan sume perkara....tapi ada satu masalah bila aku tak dapat surat tawaran lagi...tapi bila tipon UIA nama aku memang dah de kat sane...derang suruh datang je register......
Fuh penat taip....to be continued.....da...............

Tiada ulasan: