Isnin, 20 Julai 2009

Aku Dan Gunung Ledang


Masa aku darjah 4 cikgu aku nama dia Suhaimi Sulaiman,
cite pasal pengalaman dia mendaki Gunung Ledang....
syok je aku dengar dia punye cite...start dari tu lah aku berangan bila besar nanti aku nak daki Gunung Ledang....tak sangka angan2 aku tu akhirnya tercapai gak....
masa aku form 2.... guru displin aku cikgu Sabaruddin bawa sume perfect gi daki Gunung Ledang.....
Kitorang bertolak dari Air Kolam Asahan kol 7 pagi.
First time mendaki aku memang excited....dalam masa 4 jam aku sampai kat tapak perkemahan...nama tempat tu kalo tak silap aku, Padang Botak...
memandangkan ramai lagi yang tak sampai...
kitorang yang tujuh lapan kerat sampai awal ni pegi lah mandi....
peh .....ergh.....sejuk giller air dia....
macam nak beku aku rasa....
rasa2nye air mata air kat situ kalo wat sirap ais pun sedap gak...
Malam tu enjoy2 ckit...pastu besoknye barulah start daki ke puncak...
tak jauh gak aku rasa...aku pun tak ingat sangat bape lama....sejam kot....
kat sini lah baru mencabar sikit... Apa yang penting??”kerjasama”
Kitorang kena guna tali nak sampai ke puncak.....sebab puncak gunung dipenuhi batu2 je....agak licin....tak lah licin sangat...sampai je puncak aku rasa sungguh wah...ah....tak terkata aku dibuatnya.....
Subhanallah....indahnye ciptaan tuhan yang Maha Agung........
Dah puas amik gambar baru lah turun semula.... Gambar yang kat atas ni masa aku form 5, ni adalah kali ke-3 aku daki Gunung Ledang. Kali kedua masa aku form 4.....
Pengalamn paling manis masa aku form 4 lah....waktu tu kitorang terpaksa tido 7 orang dalam satu khemah(marliza, kak mai, ijah, aku, bedah, ain, fariza)
sebab khemah tak cukup....
sempit memang sempit..tapi tak kisah lah janji dapat tido....Ijah tido kat hujung kaki kitorang...cian dia....aku baring atas perut Ain...memang takde ruang langsung....walaupun sempit camtu tapi....udara tetap sejuk giller....waktu pagi kalo bercakap bole nampak asap keluar dari mulut...macam kat oversea beb...hik..hik...
Bila lah aku nak jumpa Puteri Gunung Ledang ni...dah 3 kali naik.
Tak jumpa2 pun....

Tiada ulasan: