Sabtu, 1 Mei 2010

Cerita In April





Ape ade pada 17 April 2010???

Hari yang bersejarah kot....

Ni lah tarikh aku melangsungkan pertunangan dengan Mr. Z..

Hmm.. pagi2 aku bangun pegi cari bunga ntok sireh junjung..

Sireh junjung tak siap lagi...

Tinggal nak letak bunga je..

Aku wat simple je...ikut suka aku je la...

Tapi ok gak kot..

Hantaran sume aku deco sendiri..

Aku bagi 7 dulang and pihak laki bagi 5 dulang

Pas ambik bunga orkid kat uma Mak Long

Aku sarap jap, pastu cuci pinggan mangkuk

Sedare mare sibuk tolong kat dapur

Ade yang tolong masak

Ade tolong potong sayur

Tolong tengok pun ade

Biasalah tu..saje nak memeriahkan dapur mak aku tu...

The more the meriah..hu..hu..

Menu ntuk majlis wat nasi ayam je..

Kelapa susah nak cari so mak aku decide that menu..

Ngah sibuk2 kat dapur tiba2 adik aku panggil

"Kak ada orang tipon"

Aku pun berlari lah pegi ke depan

"Hello" aku bersuara.

"Hello, siti. Ni Mak Lan ni.." suara perempuan membalas.

Aku tak berapa dengar suara perempuan kat dalam tipon tu.

"Ha? Mak Lang?" Aku jadi konpius. Setahu aku mak aku yang berpangkat mak lang. Kalo belah bapak aku lak Pak ngah. Aku terdiam kejap. Pikir sape lak yang mengaku mak lang ni?

"Mak Lan...." dia ulang lagi

Aku tetap tak pasti dengan sape aku bercakap..

"Lan ada bagitahu tak kitorang nak gerak kol 12 ni?"

"Oh..." Baru aku tahu... Bakal mak mertua aku rupenye... "ha ah ada" malu nye nape la pekak sangat aku nih..

Aku borak kejap je ngan bakal mak mertua ku...

rase nervous lak..



Jam dah kul 11 pagi

Kelam kabut aku pegi mandi

Baru lah terhegeh-hegeh nak gosok baju..

Lepas solat zohor aku terus tukar baju tunang

Belum sempat pakai tudung

Rombongan pihak laki dah sampai

Alamak hai..

Nape lah awal sangat..

Dah la takde orang nak mekap kan aku ni..

Aku pun conteng je la muka aku ala kadar

Sarung tudung terus pin kan selendang kat tudung

Simple je..

Dok dalam bilik tu curi2 la dengar ape derang bincang

Tapi tak berapa nak dengar

Seksanya dok dalam bilik tu..

Kipas berpusing tapi macam takde angin..

Aku yang kepanasan tetap setia memberi senyuman ntok

Kepada para jurukamera yang tak bertauliah dan sudi nak

Amik gambar aku

Mekaceh sume...


Tak sampai setengah jam perbincangan

Bakal mak mertuaku masuk bilik nak sarung cincin

Perasaan aku?

Takde ape2 kot..

Rasa cam main2 jek

Huk.huk..


Alhamdulillah sume berjalan dengan lancar

Walau pun pihak laki datang awal cikit...

Tiada ulasan: